BUDÚCI PRVÁK BY MAL VEDIEŤ:
SAMOOBSLUŽNÉ ČINNOSTI
-
samostatne sa obuť a obliecť (aj sa zapraviť)
-
pozapínať gombíky a zaviazať šnúrky
-
samostatne sa najesť, používať príbor
-
samostatne sa obslúžiť na WC
-
samostatne sa učesať a vyčistiť si zuby, vysmrkať sa
-
dávať si pozor na svoje veci
-
PRACOVNÉ ZRUČNOSTI
zadanú úlohu sa snažiť splniť a dokončiť
-
mať túžbu čítať, zaujímať sa o knihy a nové poznatky
-
mať primerané psychomotorické tempo
JEMNÁ MOTORIKA
vedieť správne držať písacie potreby a klásť primeraný tlak na písaciu potrebu, mať vyhranenú lateralitu (pravák alebo ľavák)
-
uvoľniť ruku pri kreslení
-
napodobniť tvary písma
-
vedieť kresliť tak, že línie sú pevné a neroztrasené
-
ovládať geometrické tvary
-
nakresliť kompletnú postavu človeka (s hlavou, krkom, rukami, nohami a bruchom, na hlave oči, ústa, nos, na ruke 5 prstov)
-
vedieť kresliť čiary, horný a dolný oblúk, vlnovky, osmičky
-
vyfarbiť obrázky, ohraničený tvar
-
správne držať nožnice a vedieť vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary
-
navliekať koráliky, modelovať z plastelíny, používať lepidlo
-
prekresliť podľa predlohy kruh, trojuholník a štvorec a pod.
HRUBÁ MOTORIKA
viedieť skákať (aj na jednej nohe)
-
preskakovať cez prekážku, skočiť bez strachu z určitej výšky
-
behať a preliezať
-
udržať rovnováhu
-
chytať a hádzať loptu
-
skákať cez švihadlo
-
robiť kotrmelce
-
ovládať jednoduchý rytmický pohyb (aj s riekankou či pesničkou)
-
JAZYKOVÉ ZRUČNOSTI
Jazyk, reč a poznanie
správne vyslovovať všetky hlásky
-
vyjadrovať sa plynule aj zložitejších vetách
-
porozprávať krátku, známu rozprávku s udržaním dejovej línie a taktiež zoradiť obrázky (3 – 4) podľa deja rozprávky, rozumieť jej obsahu
-
naučiť sa naspamäť detskú pesničku, básničku, riekanku
-
odpovedať na otázky, na ktoré sa ho pýtajú a neskákať do reči
-
prerozprávať svoje zážitky, skúsenosti, nedávne udalosti - vie hovoriť rozumne a s plynulosťou reči i významu
-
rozumieť inštrukciám pri plnení úlohy
-
prirodzene nadviazať verbálny aj očný kontakt
-
pri spontánnom rečovom prejave hovoriť gramaticky správne (skloňovať, časovať, používať minulý, prítomný a budúci čas), používať všetky slovné druhy (slovesá, prídavné mená, podstatné mená)
-
sformulovať otázku a tiež na otázku odpovedať
-
vysvetliť, čo znamenajú niektoré slová (napríklad: žaba, kabát, auto), vie vystihnúť charakteristickú vlastnosť, či funkciu slova
-
povedať svoje meno, mená súrodencov, rodičov, kamarátov, adresu
-
tvoriť nadradené pojmy, kategórie (napr.: hruška, jablko, slivka je ovocie)
-
tvoriť protiklady slov (napr.: malý – veľký, teplý – studený)
Sluchové vnímanie
určiť, či sa 2 slová rýmujú alebo nie
-
rozlíšiť dvojice slov, či sú rovnaké alebo nie (hrady-brady, sud-sad, pije-bije)
-
určiť začiatočnú hlásku slova a poslednú hlásku v slove;
-
jednoslabičné slová rozložiť na hlásky napríklad: LES → L-E-S;
-
zopakovať vetu zloženú z piatich slov alebo zapamätať si štyri nesúvisiace slová
-
vytlieskať slabiky v slovách
Zrakové vnímanie
v rade obrázkov odlíšiť, ktorý obrázok je iný, ak sa líšia v detaile a tiež vo vertikálnej a horizontálnej polohe
-
nájsť zhodné obrázky
-
doplniť chýbajúcu časť v obrázku
-
poskladať obrázok z niekoľkých častí, zo 6 obrázkov aspoň 3 si zapamätať
-
zmysluplne opísať obrázok
Orientácia
vie povedať, kde je vpravo - vľavo, hore - dole, ponad - popod, cez,
-
nezablúdi v mieste svojho bydliska
-
pozná pravú a ľavú ruku
-
vie sa orientovať v čase – dnes, včera, zajtra, ráno, dopoludnia, obed, popoludní, večer, bolo, bude
-
vie vymenovať ročné obdobia a ich charakteristické znaky
-
vie vymenovať dni v týždni, mesiace v roku
MATEMATICKÉ PREDSTAVY
-
rozoznať základné farby a ich odtiene
-
rozoznať a vedieť pomenovať geometrické tvary- kruh, trojuholník, štvorec a obdĺžnik
-
napočítať do 10
-
poznať číslice od 1 do 10 a vedieť ich priradiť k počtu
-
rozlišovať, čo je viac– menej, veľa – málo, trochu
-
vedieť určiť poradie v rade – prvý, posledný, medzi, hneď pred, hneď za
-
rozlíšiť viac, menej, rovnako pri rôznej veľkosti a usporiadaní prvkov
-
určiť množstvo o jedno viac alebo menej
-
triediť prvky (tvoriť skupiny) podľa kritérií: farby, veľkosti, tvaru
-
zoradiť 5 prvkov podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší a naopak
-
rozlišovať pojmy: malý-stredný-veľký, vysoký-vyšší-najvyšší, málo-menej-najmenej
VŠEOBECNÝ ROZHĽAD
poznať a pomenovať časti ľudského tela, zmyslové orgány, zásady starostlivosti o zdravie - vhodné jedlo a pitie
-
poznať základné pravidlá cestnej premávky (dopravné značky, signály pre chodcov, farby semaforu)
-
rozpoznávať základné kvety, stromy, zvieratá, zeleninu i ovocie
-
pomenovať základné predmety a popísať ich vlastnosti – farba, tvar, veľkosť, materiál
-
vedieť povedať ako sa volá, koľko má rokov, kde býva, vymenovať a pomenovať členov rodiny a ich zamestnanie
SOCIÁLNE ZRUČNOSTI
zdvorilo a slušne sa správať – vedieť sa pozdraviť, poprosiť, poďakovať, osloviť
-
vedieť fungovať v kolektíve, spolupracovať, podeliť sa
-
zvládnuť odlúčenie od rodičov
-
komunikovať s deťmi a učiteľkou
-
dodržiavať pravidlá v skupine
-
dať najavo svoje potreby, odmietnuť nežiadúce správanie, vedieť sa slovne obrániť
-
byť trpezlivý, počkať, až na neho príde rad
-
rozlišovať medzi hrou a úlohami
-
zhodnotiť pod vedením dospelého následky vlastného správania v jednoduchých situáciách
EMOCIONÁLNE ZRUČNOSTI
prejavovať emocionálnu stabilitu
-
byť odolný voči frustrácii, vedieť prijať aj prípadný neúspech
-
primerane zvládať strach, obavy
files/Skolska_zrelost.docx